Siirry sisältöön

    Isä alkoi juoda iltaisin äidin kuoltua — miten otan puheeksi?

    Huoli läheisestä2 vastaustaviimeisin vastaus 5 pv sitten
    3 omaista on osallistunut keskusteluun
    Hiljainen_huoliAloittaja · 11. kesäk. 2026
    Isä (78) jäi leskeksi 2 v sitten. Tyhjiä pulloja on aina enemmän ja sekavaa puhetta yhä useammin. En ole koskaan keskustellut hänen kanssaan tällaisesta. Pelkään loukkaavani. Miten?

    Vastaukset (2)

    #1Päihdetyöntekijä · 15. kesäk. 2026
    Älä syytä, kerro huomiosi: "Isä, olen huomannut että iltaisin on yksinäistä ja olen huolissani." Älä luettele pulloja. Kysy "miten sinä voit oikeasti?". Yksinäisyys on usein syy, viina on oire.
    #2Saman kokenut · 5 pv sitten
    Meillä isä alkoi juoda äidin kuoltua. Vei vuoden ennen kuin pääsin lähelle. Sain auki ottamalla hänet mukaan koiranulkoiluun joka toinen päivä. Rutiini ja seura olivat lääke. Ole läsnä.

    Jaa oma kokemuksesi tai neuvosi

    Onko sinulla kokemusta tästä tilanteesta? Vastauksesi voi auttaa toista omaista, joka miettii samaa juuri nyt.

    Kirjoitat nimellä Anonyymi
    Tai kirjaudu sisään jos haluat oman tilin.
    Asiallinen kieli. Linkit ja yhteystiedot tarkistetaan. 0/5000. · Säännöt

    Aiheeseen liittyvät keskustelut

    Tarvitsetko virallista apua? Näytä oman alueesi yhteystiedot

    Syötä kunnan nimi, niin näet alueesi hyvinvointialueen palveluohjauksen ja huoli-ilmoituslinkin.

    Evästeasetukset

    Käytämme evästeitä palvelun toiminnan varmistamiseen, käytön analysointiin ja mahdolliseen markkinointiin. Voit hyväksyä kaikki evästeet, sallia vain välttämättömät tai muokata asetuksia.

    Tietosuojaseloste·Evästekäytäntö